Zdrowa dieta cukrzyka

Diabetologia Dieta

Zdrowa dieta cukrzyka

Za cukrzycę odpowiadają nie tylko nasze predyspozycje genetyczne, ale także my sami. To właśnie brak aktywności fizycznej, stres i nieodpowiednia dieta, która jest bogata w wysoko przetworzone produkty, sprzyjają pojawianiu się choroby. Kiedy organizm wytwarza zbyt małe ilości insuliny, nie może ona wychwytywać całej glukozy z krwi i pojawia się cukrzyca.

Normy odpowiadające za ilość cukru we krwi muszą być spełniane, gdyż w przeciwnym wypadku cukrzyca może skończyć się powikłaniami. Zbyt wysokie stężenie cukrudestrukcyjnie wpływa na nerki, wątrobę, serce. Należy więc niezwłocznie zmienić tryb życia oraz dietę, aby skutecznie walczyć z cukrzycą.

Rodzaje cukrów

Cukry zasadniczo możemy podzielić na dwa rodzaje – na złożone i proste. Chorzy zmagający się z cukrzycą muszą znać różnice między tymi rodzajami, gdyż zdrowa dieta cukrzyka opiera się na planowaniu posiłków tak, aby nie przekraczały one zalecanej dawki węglowodanów.

Właściwa dieta dla cukrzyków jest uboga w cukry proste. Oto podstawowe różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami cukrów:

  • cukry proste szybko podnoszą poziom glukozy we krwi. Cukrem prostym jest fruktoza, która znajduje się w produktach, w których skład wchodzi cukier. Fruktoza obecna jest też w słodkich owocach, a najwięcej można jej znaleźć w owocach suszonych;
  • cukry złożone powoli podnoszą poziom glukozy we krwi. Cukrem złożonym jest skrobia, którą można znaleźć w warzywach, ziarnach zbóż i mało słodkich owocach. 

Dieta cukrzyka może i powinna być wzbogacana o warzywa, które mają niski indeks glikemiczny. Do nich można zaliczyć: sałatę, pomidory, paprykę, kapustę, ogórki, kalafior, szpinak, rzodkiewkę. Planując odpowiednią dietę, warto skonsultować się z dietetykiem, gdyż każdy jadłospis powinien spełniać odpowiednie normy. Musi zawierać składniki energetyczne i odżywcze, być bogaty w witaminy i sole mineralne. No i oczywiście powinien być smaczny. 

Węglowodany a cukrzyca

Chorzy na cukrzycę powinni zawsze dążyć do osiągnięcia optymalnej wagi. Osoby otyłe muszą rozpocząć odchudzanie, najlepiej zanim zaatakuje je cukrzyca. Normy wagowe dla poszczególnych osób można bardzo łatwo sprawdzić, korzystając ze wskaźnik masy ciała, czyli BMI. Jeśli będzie on zbyt wysoki, dieta jest koniecznością. Osoby cierpiące na cukrzycę mogą przyjmować od 140 do 400 g węglowodanów na dobę. Zasada jest taka, że im osoba jest młodsza, szczuplejsza, a jej aktywność fizyczna jest na wyższym poziomie, tym ilość spożywanych węglowodanów może być większa. Trzeba jednak pamiętać, że także zbyt niska ilość węglowodanów nie jest korzystna. Kiedy osoba chorująca na cukrzycę będzie zjadała mniej węglowodanów niż jest to zalecane, organizm sam zacznie je wytwarzać z białek i tłuszczu.